Scara relatiilor
I.Procesul comunicării
Vă invit să urmăriţi filmul, şi să răspundeţi la întrebarea: De ce a cumpărat omul “răzătoarea super răzătoarea”?
Exemplificări la procesul comunicării
Mediu de transmitere: viu grai
Exemplul lui Isus, Marele comunicator:
Mesajul codificat: ”Dă-mi să beau!”
Mediul de transmitere: viu grai
Zgomotul: tradiţia, cultura care promova discriminarea “Iudeii, în adevăr, n-au legături cu samaritenii.”
Mesaj decodificat: Omul acesta e diferit de ceilalţi!
Răspuns, feedback: „Cum Tu, iudeu, ceri să bei de la mine, femeie samariteană?”
Răspunsul femeii: dacă nu ar fi existat zgomotul, femeia I-ar fi întins un pahar cu apă.
Isus continuă dialogul pornind de la mesajul decodificat așa cum l-a perceput femeia.
Mesajul codificat: Drept răspuns, Isus i-a zis: „Dacă ai fi cunoscut tu darul lui Dumnezeu şi Cine este Cel ce-ţi zice: „Dă-Mi să beau!”, tu singură ai fi cerut să bei, şi El ţi-ar fi dat apă vie.”
Zgomotul care distorsionează mesajul: femeia era preocupată de lumea materială, de elementele materiale care compun viața, ea nu a înţeles expresiile „darul lui Dumnezeu”, “apă vie”
Mesajul decodificat: Omul acesta are o părere prea înaltă despre El Însuși, pretinde că are puteri miraculoase.
Răspunsul femeii „Doamne”, I-a zis femeia, „n-ai cu ce să scoţi apă, şi fântâna este adâncă; de unde ai putea să ai, dar, această apă vie? Eşti Tu oare mai mare decât părintele nostru Iacov, care ne-a dat fântâna aceasta şi a băut din ea el însuşi şi feciorii lui şi vitele lui?”
Isus continuă dialogul pronind din nou de la mesajul decodificat așa cum l-a perceput femeia, pornește din nou de la o realitatea din lumea materială.
Mesajul codificat: „Oricui bea din apa aceasta îi va fi iarăşi sete. Dar oricui va bea din apa pe care i-o voi da Eu, în veac nu-i va fi sete; ba încă, apa pe care i-o voi da Eu se va preface în el într-un izvor de apă care va ţâşni în viaţa veşnică.”
Zgomotul de fond: femeia era preocupată de lumea materială, de elementele materiale care compun viața, ea nu a auzit expresia “viață veșnică”
Mesajul decodificat: Omul acesta insistă că are puteri miraculoase, ia să-L pun la încercare!
Răspunsul femeii: „Doamne”, I-a zis femeia, „dă-mi această apă, ca să nu-mi mai fie sete şi să nu mai vin până aici să scot.”
Isus continuă dialogul pronind din nou de la mesajul decodificat așa cum l-a perceput femeia, pornește din nou de la o realitate din lumea materială
Mesajul codificat: „Du-te”, i-a zis Isus, „de cheamă pe bărbatul tău şi vino aici!”.
Zgomotul de fond: complexele izvorâte din statutul pe care îl avea
Mesajul decodificat: “M-a prins! Oare are puteri miraculoase?”
Răspunsul femeii: „Nu am bărbat!”
Isus continuă dialogul pronind din nou de la mesajul decodificat așa cum l-a perceput femeia, îi descoperă problema vieţii ei.
Mesaj codificat: „Bine ai zis că n-ai bărbat. Pentru că cinci bărbaţi ai avut; şi acela pe care-l ai acum nu-ţi este bărbat. Aici ai spus adevărul.”
Zgomotul de fond: cunoştinţele ei despre religie: proorocii pot să cunoăscă trecutul și viitorul unui om; conflictul dintre iudei şi samariteni privind locul de închinare.
Răspunsul femeii: “Văd că eşti prooroc” Unde trebuie să ne închinăm?
Isus continuă discuţia pornind de la mesajul decodificat
Mesaj codifcat: vine ceasul, şi acum a şi venit, când închinătorii adevăraţi se vor închina Tatălui în duh şi în adevăr; fiindcă astfel de închinători doreşte şi Tatăl.
Zgomotul de fond devine favorabil: cunoştinţele din Scriptură pe care le avea femeia despre venirea lui Mesia
Mesaj decodificat: Ştiu ca are să vina Mesia
Isus continuă discuţia pornind de la mesajul decodificat şi atinge scopul final al discuţiei
Mesaj codificat: “Eu, Cel care vorbesc cu tine sunt Acela!”
Zgomotul de fond: aproape că dispare
Răspunsul femeii: ”Atunci femeia şi-a lăsat găleata, s-a dus în cetate şi a zis oamenilor: „Veniţi de vedeţi un Om care mi-a spus tot ce am făcut; nu cumva este Acesta Hristosul?””
II. Etapele comunicării
“Încărcați, ochiți, foc”
Etapele comunicarii
III. Mijloace de comunicare
IV. Influenţa audio-vizual
Fie că e vorba de informație audio sau vizuală, aceasta “călătorește” cu noi pretutindeni. Se agață de creierul nostru și de cele mai multe ori nu intră pe o ureche și iese pe cealaltă, ci rămâne acolo!
Exemplificare – influenţa audio vizuală
Reclama text
Honda CIVIC
Motorizare 200CP@8000rpm
Performanţe (0-100km/h) / 6,6sec
Consum mediu (l/100km) / 9.1
Reclamă prin imagine
Reclamă prin audio video
{youtube}igGuMfFGuj0{/youtube}
V. Media versus Multimedia
Media se referă, în general, la diversele canale de comunicare, cum ar fi:
-televiziunea
-radioul
-ziarele
Multimedia se referă la sisteme care suportă folosirea interactivă a unor combinații de:
-text
-audio
-imagini
-animaţie
-video
VI. Internet vs. Roma antică
Viziunea îndrăzneață a Romei antice de a construi drumuri, poduri, viaducte a dus la crearea unei rețele uriașe în întreg imperiul. Primii creștini au fost dintre cei care au “beneficiat” de avantajele acesteia, răspândind astfel, mai ușor, mesajul lui Isus Hristos în lume.
Harta Imperiul Roman în secolul IV
Harta internetului din secolul XXI
“The Internet is becoming the town square for the global village of tomorrow. “ Bill Gates
Internetul și multimedia pot fi un instrument folositor, relevant și influent pentru Biserica din zilele noastre, cu ajutorul cărora să își îndeplinească mandatul de a face ucenici învățându-i pe oameni să păzească tot ce ne-a poruncit Hristos.
VII. Răspândirea internetului
VIII. Calasamente WEB
IX. WEB 2.0 – Tendinţe de schimbare în utilizarea World Wide Web
Web 2.0 descrie schimbările din tehnologia web-ului şi a web design-ului care permit creşterea creativitătii, a partajării informaţiilor, colaborării și funcţionalităţii web-ului
Web 2.0 a condus la crearea comunităţilor virtuale şi a serviciilor de web cum ar fi:
Social networking (Ex. http://hi5.com/, http://secondlife.com/ )
Video sharing sites (Ex. youtube, http://godtube.com/ )
Bloguri (Ex. http://wordpress.com/ )
Wikis (Ex. http://en.wikipedia.org/wiki/, http://dexonline.ro)
RSS Feeds (Ex. http://ecrestin.ro )
Web 2.0 a transformat internetul într-o platformă pe care se dezvoltă programe. Ex. iGoogle, Google add words, Google add sense, http://amazon.com
Tematica articolelor
Dumnezeu
Viaţă
Relaţii
Identitate
Dependenţa
Presiune de grup
Politică
Carieră
Actualităţi
Diverse
Modul de prezentare
Aspectul vizual al articolului - primul lucru care te va convinge să te oprești pe el; o imagine sugestivă, ar fi potrivită.
Titlul articolelor – al doilea lucru care îl face pe un om să citească un articol este titlul
Introducerea articolelor - este ceea ce vezi sub titlul atractiv. Oare ce vrea să zică titlul asta?
Conținutul articolelor – trebuie să aibă de a face cu frământările și interesele oamenilor. O varietate tematică va duce la o masă mai mare de persoane
Lungimea articolelor – trebuie bine gândită, oamenii nu au răbdare să citească lungi demonstrații și argumentări, cel puțin nu pe internet.
Structura articolelor – nu trebuie să ofere și soluțiile, cel mai bine este ca soluția să rămână în aer și să stârnească discuții; este de preferat ca participanţii să găsească soluţia şi moderatorul doar să o puncteze mai bine spre sfârşitul discuţiilor
Varietatea căilor de comunicare - text, audio, imagini, animație, video
Mă întreb cum ar fi reacționat femeia samariteancă dacă Isus i-ar fi spus de la început, “Eu sunt Hristosul!”?
La fel cum reacționează majoritatea oamenilor atunci când le prezentăm cele patru legi spirituale:
1.Dumnezeu te iubeşte şi are un plan minunat cu viaţa ta.
2.Noi toţi păcătuim şi păcatele noastre ne despart de Dumnezeu.
3.Iisus Hristos este singura soluţie.
4.Fiecare dintre noi trebuie să ia decizia de a-L primi personal pe Iisus Hristos ca Domn şi Mântuitor.
Spre surprinderea noastră Isus a vorbit despre: apă, vin, pâine, sare, lumină, oi, păstori, sămânță, sămănători, pământ, bani, case, datorii, cămilă, ac, viţă, mlădiţă, vier, grâu
Rolul moderatorului
-propune periodic articole (text, audio, imagini, animație, video)
-articolele sunt acceptate de către coordonator grup de discuţii şi făcute publice
-urmăreşte periodic comentariile şi intervine ori de câte ori este cazul
-răspunde la e-mail atunci când este abordat direct de către vizitatori
Autor: Adrian Buhai
Sursa: http://adrianbuhai.com/