IN MISIUNE

    Cum să scrii o scrisoare de rugăciune

     


     

    Numita si Scrisoare de Informare, Stiri din lucrare, Impresii din misiune etc

     

    La cat timp sa trimit o scrisoare?

    Ideal ar fi ca sa pastrati legatura cat mai des cu biserica/ organizatia de trimitere, cu suporterii si persoanele care va poarta in rugaciune. Desigur ca puteti trimite prin email scurte mesaje sau nevoi urgente de rugaciune fara un design special dar o data la 1-3 luni este bine sa trimiteti o scrisoare mai amanuntita cu poze si informatii din lucrare. Unele agentii sau biserici de trimitere au propriile cerinte cu privire la stirile pe care le asteapta de la misionarii lor. 

    Ce sa scriu?

    "Nu mai stiu ce sa scriu in scrisori. Eu sunt implicata aici in Africa doar intr-o lucrare: la orfelinatul pentru copii care si-au  pierdut parintii in razboi. Ajut la ingrijirea lor si le predau lectii biblice o data pe saptamana. Nu fac altceva. Copiii sunt aceiasi, fac aceleasi lucruri mereu... Ce as putea sa scriu in scrisoare astfel incat sa fie atractiv si oamenii sa nu aiba impresia ca scrisorile mele lunare seamana ca doua picaturi de apa? " J. N

    Uneori misiunea are plusuri si minusuri, suisuri si coborasuri, dar alteori activitatile sunt o rutina ca in cazul marturiei de mai sus. Necesita exercitiu si creativitate sa faci ceva care se repeta sa sune atragator. 

    Ce poti sa povestesti:

    • Scrie un articol principal: la fel ca intr-un ziar, cititorilor trebuie sa li se atraga atentia inca de la inceput asa ca incepe cu o stire care sa atraga. Uite-te la ceea ce ai facut si la lucrurile prin care ai trecut si   identifica ceva ce ai putea cataloga ca: Uimitor! Foarte important! Foarte nou! Neasteptat! Neobisnuit!Eveniment! Raspuns la rugaciune! Captivant! sau Emotionant! Ce ai povesti mai intai cu entuziasm unui prieten despre ultima perioada a ta acolo? Ce te-a socat sau bucurat mult pe tine? Poti scrie impresiile tale sau poti folosi si marturia cuiva dintre cei ajutati. 

              Foloseste un titlu care sa traga. Priveste la pagina principala a ziarelor sau la siturile de stiri: ce te atrage acolo? De ce un articol sau altul te fac sa il citesti? 

    Exemple de titluri de pe situl Stirile ProTv: 
    O femeie a nascut patru copii in 9 luni. Cum a fost posibil
    Povestea induiosatoare a unei mame de 23 de ani. “Si am plans. Si am plans. Am plans pana n-am mai avut lacrimi”
    Tinerii educati in strainatate se intorc in Romania. Ce ii determina sa renunte la salarii de sase ori mai mari
    Cluburile sportive din Timisoara au strans bani pentru fetita fotbalistului Iosif Rotariu. Kassandra are nevoie de ajutor
    "Romania este ceva sufletesc pentru mine". Povestea femeii care a parasit Germania pentru a educa copiii saraci din Sibiu

    Ce poate atrage in titluri: franturi din marturii, fraze care creaza suspans, intrebari ce te invita la aflarea raspunsului in continut, cuvinte care creaza emotie, compasiune, sentimentul de identificare cu situatia respectiva. verbe, cuvinte care exprima actiunea

    Compara cele doua moduri de a scrie titluri din lucrare:

    Stiri din misiune din martie  / Luna martie a fost luna marilor surprize
    Am continuat evanghelizarea copiilor musulmani / Micutul musulman Malic canta pentru prima data lui Isus
    Impartirea de Biblii de Craciun / “Imi doream mult o Biblie dar nu aveam de unde sa cumpar...”
    Am inceput un nou proiect cu foste prostituate/ Povestea induiosatoare a unei foste victime a traficului uman
    In lucrarea cu femeile Dumnezeu a inceput sa lucreze/ Puja, mama a 5 copii, a experimentat prima data o minune
    Am primit banii necesari pentru scoala din sat / Dumnezeu a trimis ingeri pamantesti sa ne ajute. Afla cum...

    Nu trebuie sa inventezi sau sa exagerezi de dragul stirilor ci sa asculti oamenii, sa le pui intrebari despre ce inseamna o anumita lucrare pentru ei, sa le cunosti povestile, sa observi lucrurile din jur. Tu poti fi obisnuit cu anumite obiceiuri sau moduri de a face lucrurile de acolo, dar gandeste-te ce poate fi foarte diferit sau important pentru cei de acasa? 

    • Alte lucruri despre care poti scrie:

    - povesteste cateva noutati despre tine- cum mai esti, daca ai fost bolnav sau ai avut alte probleme in acest timp, da relatii despre familia ta daca este cu tine, daca ai trecut prin anumite schimbari in ultimul timp

    - prezinta stiri din lucrarile in care te implici: daca sunt noi scrie despre locatie, scop, problema in sprijinul careia veniti, activitati, ce urmaresti sa obtii. Despre cele despre care ai mai scris in alte scrisori prezinta noutati, dar scrie succint si despre ce este proiectul, nu presupune ca destinatarii tai chiar au citit toate scrisorile tale si isi si aduc aminte amanunte. Evita sa scrii telegrafic, cu liniute, am facut asta si asta si asta. Vorbeste despre impact, scrie marturii ale celor cu care lucrezi (interviuri), foloseste povesti de suflet. Vorbeste si despre ceilalti colegi sau despre organizatia, biserica cu care lucrezi, este important sa nu lasi impresia ca lucrezi singur si este util sa fii vazut in context. 

    - introdu-i in atmosfera, da informatii utile despre locatie (numar de crestini, religii locale, probleme locale). Scrie despre sarbatorile perioadei respective sau despre evenimentele din ultimul timp (dezastre naturale, schimbari politice), despre situatia crestinilor sau a lucratorilor

    - prezinta clar nevoile de rugaciune si de finante- vezi mai multe despre a prezenta nevoile financiare in articolul Cum sa scrii o scrisoare pentru suport financiar

    - adauga data la care ai scris scrisoarea sau despre ce perioada scrii si numele tau

    Stil:

    - fii deschis, transparent, vulnerabil si smerit- nu scrie ca si cum ai fi un super-erou in misiune, ci poti vorbi si despre greutati, caderi, framantari, locuri in care ai nevoie de rugaciune alaturi de rezultate si lucrari de succes. Nu crea o imagine gresita asupra a ceea ce inseamna sa fii misionar. 
    - nu folosi prescurtari/ limbaj cu care tu esti obisnuit in misiune, denumiri in engleza sau in limbile locale fara sa le explici, prescurtari ale denumirilor (YWAM, VBS)   
    - atentie la ortografie, nu-mi face placere sa citesc scrisori cu greseli- poti da cuiva sa citeasca si sa corecteze textul intai daca nu esti prea sigur pe gramatica limbii romane. Vorbind doar engleza in locatia de misiune, mi s-a intamplat sa scriu fraze care sunau ciudat in romana si chiar sa gresesc anumite cuvinte, chiar daca eu ca studii am terminat Facultatea de litere. Citita de o persoana dinafara misiunii, aceasta poate sa te atentioneze si asupra pasajelor neclare pe care ea, in necunostinta de cauza, nu le poate intelege usor. 
    - fa fraze scurte, sunt mai usor de inteles si de urmarit
    - nu incerca sa impresionezi cu un limbaj foarte religios sau prea pretentios, scrisoarea ta trebuie sa fie usor de inteles de toti destinatarii. La fel atentie la limbajul profesional daca te implici in proiecte dintr-un anume domeniu (medicina, afaceri etc)
    - nu fa o scrisoare prea lunga- maxim 2-3 pag A4
    - poti pune poze in sprijinul continutului– citeste mai mult in Fotografia de misiune
    -nu uita sa adaugi datele tale de contact si eventual contul unde pot dona 
    -multumeste-le daca te-au sustinut si altadata in rugaciune sau financiar
    - la final de an poti face si un fel de scrisoare mai ampla-raport sau bilant al intregului an. Poate fi insotit de un raport financiar (ajuta la transparenta), de fotografii mai multe sau de un video. 

    Ce sa NU scrii intr-o scrisoare:

    - nu predica, Domnul le poate vorbi oamenilor prin ceea ce scrii- daca Domnul ti-a vorbit ceva intr-o anume situatie si vrei sa impartasesti, e ok s-o faci scurt, dar nu incerca sa transformi orice intr-o predica . De exemplu: Am vazut aici multi copii care nu au ce sa manance si stiu ca Domnul ne-a poruncit sa avem grija de cei saraci nu sa ne lafaim in bogatii si nu ne bucuram doar noi de ele...
    - falsa modestie: Eu sunt un misionar neinsemnat dar Domnul ma foloseste aici... 
    - toate bune si frumoase: Lucrarea merge foarte bine, multi oameni se intorc la Domnul, eu sunt bine si cresc mereu in maturitate in Hristos. Biserica  se dezvolta si nu este oprita de nimic, oamenii sunt foarte dedicati in slujire si studiu.... Sute de oameni aud lunar despre Domnul. 
    In orice locatie si lucrare vor fi chestii care nu merg cum trebuie, care stagneaza si nu dau rezultate imediate. Nu te feri sa vorbesti despre ele. 
    -critici, acuzatii: Sunt atatea locuri neevanghelizate in lume si crestinii nostrii stau in biserici si nu se implica ... 
    - barfe: Am aici la misiune niste colegi din tari mai bogate si ei aduna multi bani din bisericile lor si ii cheltuie personal pe o viata de lux, si raporteaza rezultate false in evanghelizari
    - exagerari: Milioanele de oameni nemantuiti ai Indiei ne asteapta sa mergem si sa le spunem despre Domnul si echipa noastra este gata 
    -informatii neclare despre ceea ce faci: Ma implic in multe proiecte in sate, in fiecare zi sunt undeva in lucrare si Domnul imi da izbanda....
    -informatii neclare despre banii necesari: Daca vreti sa va rugati pentru banii pe care ii am nevoie lunar ca sa pot trai aici in misiune... nu este o suma mare ca eu traiesc simplu, dar daca vreti sa donati ceva lunar...
    -promisiuni de rezultate nefondate: In aceasta misiune in care mergem, vom predica Evanghelia la sute de chinezi si speram ca multi dintre ei o sa il accepte ca Domn si Mantuitor personal pe Isus... 
    - presupuneri ciudate: M-am gandit sa va cer sprijinul ca poate 30 eur/ luna nu este o suma asa mare pentru voi la salariile din Romania, dar pentru africani este costul mancarii pe jumatate de luna
    -fraze de manipulare/ care socheaza dar care nu sprijina proiectul:  Aici in Honolulu un copil moare la fiecare minut de foame si o femeie este violata la fiecare ora. Noi la misiunea noastra vizitam vaduvele o data pe saptamana si pentru asta avem nevoie de bani sa le ducem pachete. 
    - umflarea cifrelor/ minciuni: In fiecare luna ajutam aici peste 500 de copii si in celalalt proiect zeci de femei vin la Domnul in fiecare luna. Nu este nici o lucrare crestina in zona asa de eficienta ca a noastra
    -cereri pentru prea multe lucruri deodata: Va informez ca m-am hotarat sa ma duc in Macedonia in misiune luna viitoare si pentru asta am nevoie de sprijin cu 600 de euro. Mai am o nevoie urgenta, am datorii la cazare si masa de 800 de euro si nu am mai reusit sa imi platesc rata la computer de 3 luni, si pentru asta imi trebuie 200 eur. 
    -Lucruri care sa starneasca mila si care pot crea o imagine negativa asupra tarii: Eu aici in Tailanda o duc mai greu in ultimele luni. Se opreste des lumina, nu mai am nici apa in fiecare zi. Tailndezii oricum sunt cam nespalati si va inchipuiti cum sunt acum fara dus... 
    -Fraze lungi, greu de citit, supraspiritualizate- In Biblie scrie ca omul nu traieste numai cu paine ci si cu cuvantul lui Dumnezeu si eu sunt foarte dedicat sa citesc mereu din Biblie si sa ma rog, dar am vazut ca in misiune este importanta si painea sa o ai zilnic de aceea va scriu sa va intreb daca nu cumva ati putea sa ma sprijiniti cu ceva donatie lunara asa cum va pune Domnul pe inima si daca vreti sa binecuvantati ca sa fiti binecuvantati.   
    -Trimiti scrisoarea fara sa semnezi, fara date de contact etc

    Design si format de trimitere

    Este important ca scrisoarea si pozele sa fie impreuna ca un intreg si sa fie salvate intr-un format care poate fi usor accesat fara sa se schimbe cand e deschis de diverse computere. In general formatul de poza (jpg, gif, png) si cel de pdf  pot fi citite de orice computer. Avantajul formatului de poza este ca poate fi direct inserata in email (inline) in gmail si alte programe de trimis email. Este mai avantajos sa fie deschise direct in email, pentru ca destinatarul nu trebuie sa downloadeze atasamentul. Unele programe chiar resping emailurile cu atasament sau emailurile cu atasamente prea mari, si documetele pdf de obicei sunt mari.  La fel si pozele atasate si nu inserate in email. 

    Poti face designul folosind un program simplu (Word, Open officeWriter,  Open Office Draw sau cu un program de editare ca Publisher). Mai poti folosi si alte programe cu care te simti confortabil dar asigura-te ca o poti salva ca pdf sau ca poza pentru ca aceste formate pot fi usor deschise si citite. Unele programe au si template-uri pe care le poti folosi usor. 

    Format online: exista si programe prin care poti face newslettere online si sa le trimiteti apoi la diverse adrese de email. De exemplu MailChimp , LucidPress, SmileBox

    Puteti de asemenea crea un blog cu wordpress sau Blogger si  scrie newsletterele ca articol. apoi trimite linkul articolului prin email. 
    Imparte continutul scrisorii pe mai multe coloane ca sa fie mai usor de citit si mai estetic. Da subtitluri atragatoare nu scrie totul de la un capat la altul fara nici o oprire. Poti chiar bolda anumite cuvinte importante din text pentru a fi mai usor de vazut si retinut. 

    Daca trimiti scrisoarea ca poza pe email, asigura-te ca folosesti format A4 vertical si nu orizontal pentru ca sa incapa in email pe verticala si oamenii sa nu trebuiasca sa mute cursorul stanga dreapta sa citeasca. 

    Atentie la ce background-uri (imagini de fundal) folosesti- cele prea incarcate pot face scrisul greu de citit si atrag atentia de la continut. 
    Caractere- nu foarte mici (11-12 e deajuns), nu in culori sau stiluri care nu se pot citi clar. Nu aglomera scrisoarea cu multe stiluri de scris ci foloseste un stil pentru text si unul pentru titluri, maxim 3-4 stiluri in toata scrisoarea. 

    Daca trimiti scrisoarea la mai multi prin email, pune adresele celorlalti la Bcc pentru a nu aparea un sir lung de adrese la care ai trimis si a proteja informatiile de contact. Poti individualiza emailurile cu anumite programe de trimitere (mailchimp, tounderbird ) astfel incat sa aiba la inceput numele destinatarului: Draga Mariana....
    Fotografiile- e ok sa le pui un chenar simplu dar nu exagera cu efectele. Este important ce exprima ele si sa fie de calitate si in concordanta cu continutul scrisorii tale. 
    Daca mergi in zonele in care ai suporteri sau ai posibilitatea, poti si printa newsleterele si trimite prin posta sau le poti da personal. 

    Securitate:

    Daca doresti ca newsletterele tale sa nu poata fi vazute de persoane nedorite sau daca zona in care esti necesita conditii speciale de securitate a informatiei, trebuie sa iti iei masuri suplimentare de protectie.

    O metoda poate fi incarcarea newsletterului in email ori pe un site ca si fotografii. Nici un cuvant sau poza de acolo nu pot fi gasite cu motoarele de cautare in acest fel. Dar atentie nu denumi fotografiile respective cu ceva periculos ca: stiri din misiune, numele tau, misiune Africa etc. 

    O alta metoda poate fi incarcarea newsletterul pe un site sau pe un spatiu de date (google drive, siturile organizatiei sau bisericii) si acolo sa se poata citi dar numai cu parola sau numai de catre cei care au linkul. 

    Pentru protectie mai poti folosi- nu scrie denumiri exacte de locatii, organizatii, biserici etc. Nu da nume de lucratori, crestini locali, adrese, numele lor si pozele. Nu folosi cuvinte periculoase ca misiune, evanghelizare, convertire etc. 

    In adresa de email nu folosi numele tau intreg sau ceva care sa duca la denumirea organizatiei, misiunii cu care lucrezi (de exemplu This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. sau This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.. ) Mergi in setarile emailurilor pe care le folosesti si schimba numele tau cu ceva mai simplu, prescurtat, un pseudonim. Nu da emailul pe care il folosesti in lucrare autoritatilor, persoanelor de la viza etc ci fa-ti un altul pentru asta. 

    Nu afisa scrisorile tale online. Le poti posta pe Facebook ca poze dar verifica setarile sa poata fi vazute doar de prieteni. Si e important sa dai accept doar la persoane cunoscute. 

    Raspunsuri la scrisori- oamenii chiar le citesc?

    Romanii in general nu au obiceiul sa raspunda la emailurile primite, mai ales la aceste tipuri de scrisori trimise la mai multi. Am facut un experiment sa stiu cati de fapt din cele peste 800 de adrese ale mele de email la care trimit scrisorile, chiar le citesc. Am pus undeva jos la finalul scrisorii intrebarea: Oare chiar le citeste cineva? A fost ceva copilaresc ce am facut, eram tot asa contrariata ca uneori nu primeam nici un raspuns, alte ori doar 1-2 persoane apropiate imi scriau cateva randuri. Dar am fost mirata sa primesc o multime de emailuri de la oameni care chiar le citeau si se rugau dar au marturisit ca nu au avut timp sa raspunda.
    Un alt caz este ca am intalnit persoane care printeaza regulat scrisoarea mea si se roaga cu grupul, biserica sau prietenii lor pentru mine. In tren m-a abordat o adolescenta si mi-a zis ca ii par cunoscuta. I-am zis ce fac si a zis ca de 2 ani grupul lor de scoala duminicala se roaga pentru mine. Niciodata nu am primit nici un email, nu stiu nici macar cine a initiat asta acolo. 
    Un tanar mi-a scris o data ca primeste de la cineva scrisorile mele de o vreme si ca l-au inspirat la misiune, o alta misionara mi-a scris ca se simte incurajata cand scriu despre anumite subiecte pentru ca astfel stie ca nu este singura care trece prin ele. 
    Am avut si donatori cateodata care au primit scrisorile mele timp indelungat si dintr-odata ceva le-a atras atentia si au decis sa ma sustina. Deci citeau scrisorile. 
    Am avut si raspunsuri negative, critici, din pacate unii oameni nu incurajeaza ci darama. In india purtam pantalon la costumele de salvari pe sub camasa care ajunge pana la genunchi. Asa e cultura si doar prostituatele poarta fuste fara nimic pe dedesubt. Un pastor “evlavios” m-a facut cu ou si cu otet intr-un email de raspuns, ca am pus intr-o scrisoare a mea o poza in care sunt in pantaloni si mai ales fara batic. No coment
    Pentru orice eventualitate, daca emailul cu scrisoarea ajunge la persoane care nu doresc sa-l primeasca, adaugati la final un link de unsubscribe sau fraza: daca nu doriti sa mai primiti acest newsletter, trimiteti un emai cu subiectul “dezabonare” la adresa mea .............

    Exemple de scrisori si de design:

    http://tpmmedias.ro/images/Rebecaletteraugust2014.pdf

    http://us2.campaign-archive2.com/?u=c1820b23612b9b76da9e1e330&id=ac9ef70707

    http://lakeneuron.com/wp-content/uploads/2009/02/february.jpg

    http://ganduridemisionar.wordpress.com/2014/04/12/fr/

     

    Autor: Dana V. misionara transculturala YWAM


     

    © 2015 Resurse pentru misiune