IN MISIUNE

    Fă o prezentare bună a misiunii tale


    Sfaturi pentru o prezentare a misiunii

    Fie că prezinți misiunea într-o biserică sau în altă locație, conținutul trebuie să fie adaptat la timpul oferit și la audiență. Dacă este prima dată când prezinți acolo, trebuie să pui accent la început pe prezentarea ta și pe prezentarea locației în care misionezi. În locurile în care ai mai fost, prezintă informații noi, știri de când ai prezentat ultima dată.

    Folosește materiale audio-vizule pentru prezentarea ta pentru a nu fi plictisitor:

    - colaje de fotografii

    - proiectarea unui powerpoint

    - mici filmulețe video

    - melodii din țara respectivă

     

    Secretele unei bune prezentări:

    - Înainte sa te prezinti in fata publicului, fa o verificare de urgenta: șlitul, șireturile, părul, nodul de la cravată etc. Util ar fi să verifici și logistica: laptop, microfon (daca e cazul), proiector, etc. Mergi mai devreme și le verifică. Sună din timp și află dacă au videoproiector, computer sau trebuie să aduci tu.

    - fă repetiție înainte ca să știi cât de cât ordinea slidurilor și să fii sigur că te încadrezi în timpul dat

    - captează atenția la început- nu intra direct în conținut. Poate începi cu o întrebare, un scurt citat, o frază în limba locală pe care îi pui s-o repete cei din audiență etc. Nu începe în nici un caz cu scuze (Mă scuzați, nu sunt chiar pregătit! sau Am emoții, nu știam că vorbesc! sau Îmi pare rău că nu am un powerpoint mai bun, nu sunt profesionist etc)

    - dă informații despre locația de misiune- poți povesti despre unde se află, număr de locuitori, problemele sociale, economice,  date despre religia și credințele locale. Poți folosi poze și anumite cifre, idei principale scrise pe power point dar nu citi cuvânt cu cuvânt ce este scris pe powerpoint sau pe video ci dă date în plus, explică. Arată și imagini care să îi introducă pe cei care privesc în viața ta- cum locuiești, cum te deplasezi la locurile de lucrare, ce mănânci etc

    - nu folosi doar date care șochează, nu accentua numai un anumit aspect al țării (sărăcie, idolatrie, criminalitate etc) pentru că riscați să creeați o imagine greșită. Prezintă și lucrurile frumoase pe care le are acea națiune, ceea ce apreciezi, ceea ce îți place la ei. Am întâlnit un tânăr care, aflând că slujesc în India, m-a întrerupt brusc: Eu nu aș merge niciodată acolo!. L-am întrebat mirată de ce pentru că încă nu-i povestisem nimic. O misionară a fost la noi în biserică mai demult și ne-a spus că în India sunt foarte mulți șobolani și că au intrat și în camera ei, brr, nu vreau să văd asta... Am realizat că a povesti astfel de experiențe negative produc reacții negative în oameni. 

    - prezintă-ți lucrarea creativ- nu da numai cifre, denumiri de proiecte ci însoțește-le de scurte mărturii, povestioare care să aibă impact (o victorie, o viață schimbată, mărturia unei persoane, a unui lucrător etc). Acestea sunt cele care vor rămâne cu adevărat o perioadă mai mare în mințile lor

    - fii scurt și la obiect, evită să repeți expresii ca Deci.. Așadar dacă acestea nu exprimă o concluzie

    - nu folosi date asupra cărora nu te-ai informat bine și nu fabula- un misionar a povestit într-o biserică cum un sat întreg din Republica Moldova s-a întors la Domnul când a fost acolo un predicator. O soră din biserică s-a întâmplat să aibă rude în acel sat și la final s-a dus să-l întrebe de unde a scos povestea aceea, deoarece i-a vizitat de curând și bisericuța baptistă are tot 4-5 familii de bătrâni de ani de zile, nici urmă de trezire. 

    - nu folosi cuvinte specifice din misiune sau din țara respectivă fără să le explici- de exemplu slum, shantitown, caste, karma, VBS (Vacation Bible Study), shamanism etc. 

    - fii specific, de exemplu când spui că faci lucrare de copii explică ce: evanghelizare, studiu biblic, cu copii din biserici, cu copii din zone sărace, alfabetizare, ajutor material? Ce anume, pentru cine specific? La fel pentru celelalte lucrări. 

    - evită predicile, nu le transmite tu ce trebuie să învețe din experiența ta, ce spune biblia că ar trebui ei să facă etc. Sunt mărturiile tale proprii, nu folosi fraze ca: noi ar trebui, din asta Dumnezeu ne învață etc... Întreaga ta prezentare trebuie să îi ducă la niște concluzii și atitudini  și nu o predică. 

    - prezintă pe scurt planurile din viitorul apropiat, ale tale, ale lucrării

    - dacă ai mai prezentat acolo, dă date despre lucrurile noi care s-au întâmplat, despre răspunsuri la rugăciune, eventual despre cum ai cheltuit o anumită donație a lor etc

    - nu citi de pe foaie sau din laptop, poate deveni plictisitor. Îți poți nota câteva idei de o foaie dar numai ca să îți arunci ochii din când în când pe ele să nu pierzi șirul ideilor. Dacă ai prea multe numere, informații folosește grafice puse pe powerpoint (situația Evanghelizării, număr de creștin, procentul religiilor locale etc)

    - interacționează cu publicul- pune întrebări, implică-i, dă-le un obiect din țara respectivă să-l treacă de la unii la alții și să spună ce e sau dacă au idee pentru ce se folosește. Referitor la interactiune, Confucius spunea: “Spune-mi și voi uita, arată-mi și poate îmi voi aminti, implică-mă și voi înțelege! “

    - atenție la limbajul trupului- privește oamenii pe rând, în ochi, dar calm, nu ca și când ai face razie. Nu gesticula decât dacă e nevoie. Nu-ți încrucișa brațele – e un gest de “apărare” și de negare, cu impact negativ; la fel ceva negativ transmite cand ții mânile în buzunare. Dacă vorbești pe o scenă, nu te plimba dintr-o parte într-alta și nici nu te “legăna” în față și-n spate, fiindcă distragi atenția de la ce ai de spus

    - mai poți adăuga prezentării tale: cântă un cântec în limba locală, spune-le cum se zice Pacea Domnului sau alte fraze în limba locală. 

    -îmbracă-te într-un costum din acea zonă, este de impact. Puteți și decora cumva camera sau scena cu obiecte din acea zonă, steag al țării respective etc. 

    - prezintă-le la final cum se pot implica (rugăciune, donații, vizite de termen scurt etc). Nu exagera cu nevoile financiare, prezintă numai 2-3 nevoi mai mari, nu are rost să vorbești despre sute de mii de euro unei biserici sau unui grup mic. Încurajează-i să dăruiască sume mici lunar pentru un copil, pentru un proiect anume, pentru nevoile familiei tale. Atenție- trebuie să ai acordul conducătorului bisericii sau grupului respectiv ca să incluzi în prezentare astfel de cereri. 

    - mulțumește-le pentru sprijin dacă sunt în audiență persoane care te sprijină

     

    O prezentare power point de succes:

    1. Prezintă doar o idee sau o propoziție pe cadru.

    2. Nu folosi mai multe de 8 linii pe slide și 8 cuvinte pe linie.

    3. Titlul trebuie poziționat în primele 15% ale cadrului, scris cu caractere cu dimensiuni între 36-44 și aliniat la stânga.

    4. Evită un titlu prea lung și nu scrie orice idee poziționată pe centru pentru că devine obositor de citit.

    5. În colțul din dreapta jos al fiecărui cadru ar trebui să existe sigla ta (a agenției, bisericii) sau a proiectului pe care îl prezinți.

    6. Nu folosi mai mult de 3 culori pentru fiecare cadru.

    7. Folosește culori reci pentru background și culori calde în rest.

    8. Alege numere în locul punctelor.

    9. Încearcă pe cât posibil ca la fiecare 3-5 cadre sa introduci fotografii, elemente grafice- evită fotografiile neclare, mici ca dimensiuni, nu încărca paginile cu prea multe lucruri (scris, grafică, poze etc). Nu deforma pozele, apasă tasta ctrl și apoi trage din colțul lor pentru a le mări sau micșora fără să le deformezi. 

    10. Nu folosi mai mult de 3 stiluri de scris în toată prezentarea

    11. Nu exagera cu tranzițiile și efectele între sliduri dar poți adăuga ceva animație (doar 2-3 tipuri pe prezentare) la apariția titlurilor sau pozelor

    12. Nu seta slidurile pe autoplay ci pe schimbare la clic, că poate dorești să te oprești să povestești ceva

    13. Ai grijă ca prezentarea să nu dureze mai mult de 20 de minute.

    vezi și Principii pentru un Power Point de succes

     

    Prezentările video

    Sunt de impact pentru că aduc în mijlocul audienței imagini din țara respectivă sau din lucrarea ta, într-un mod dinamic. 

    Un video bun va fi mai mult decât o rulare de poze, trebuiesc imagini de calitate video sau foto. Puteți de asemenea lua scurte interviuri celor cu care lucrați, scurte mărturii ale lor (desigur subtitrate). Poate fi pus în timp ce vorbiți dar va fi greu ca audiența să vă urmărească în același timp. Este mai bine să aveți un filmuleț scurt cu muzică locală pe fond și apoi să vă începeți prezentarea. Organizați conținutul, puneți scurte titluri din loc în loc pentru ca să se poată ușor înțelege ce reprezintă: cultură, religie, lucrare de copii, lucrare în biserică etc. 

    Dacă nu aveți cunoștințe de editare puteți apela la un prieten sau la un profesionist sau puteți încerca un program simplu de editare ca Movie Maker. 

    Exemple de video de prezentare a misiunii:

    http://www.youtube.com/watch?v=LncMhAA4Ds8 

    http://www.youtube.com/watch?v=TJyfUJiiBTk

     

    Autor:

    Dana V., TPM Mediaș


     

    Din experiența altui misionar

    Din păcate , prezentările misionarilor pot fi , uneori, programul cel mai puțin frecventat de membrii  unor biserici . Eu și soțul meu avem prima plecare în țară săptămâna viitoare în primul nostru concediu. Avem multe prezentări programate, așa că am avut ocazia  să întrebăm pe prietenii noștri de pe Facebook ce cred ei ca ar face o prezentare a misiunii interesantă. Aici sunt unele dintre răspunsurile lor :

    Ei doresc să știe ce cred oamenii și de ce ei cred într-un anumit fel .
    Oamenii cu care lucrezi au practici vechi, păgâne? Există o altă religie care este dominantă?

    Se întreabă ce obstacole sunt pentru ei în înțelegerea Cuvântul lui Dumnezeu și în creștere spirituală.
    Cât de învățați sunt oamenii cărora le predici/ predai ? Relațiile de familie împiedică credința creștină a unui nou credincios ?

    Ei ar dori să știe ce și cum le predăm
    Ce materiale didactice folositi? Folosiți materiale audio / vizuale ? Sunt accesibile astfel de materiale astfel încât oamenii să le poată vedea?

     

    Am adăugat câteva din propria mea  experiență:

    Nu doar vorbe, unele lucruri se pot demonstra .
    În loc doar să vorbesc despre femeile care cară o găleată de 10 kg pe cap de la râu , iau o găleată acolo umplută cu apă și ofer publicului șansa de a o ridica , astfel încât aceștia să-și dea seama de greutatea reală cărată de femeile africane pe capetele lor .

    Distreaza-te cu învățarea limbilor străine .
    Pune câteva cuvinte în limba locală în prezentarea ta power point și recrutează câțiva oameni să vină și să încerce să le pronunțe .

    Împărtășește unele dintre ultimele noutăți .
    Te-ai muta într-o altă casă ? Ați avut vizitatori speciali?

    Prezentările misionare nu trebuie să fie plictisitoare . Vorbește cu entuziasm! Arată pasiunea ta pentru Domnul și poporul  unde te-a trimis să lucrezi . Unul dintre prietenii mei de pe Facebook a mărturisit :

    "Datorită prezentărilor pe care le-au făcut în biserică niște misionri, m-am hotărât să mă duc în prima mea călătorie misionară . "

    Nu știi niciodată cum Dumnezeu va folosi cuvintele tale pentru a mișca inima cuiva la misiune.

     

    Autor:
    Debbie Crawford-  servește la Misiunea Samaria din Polokwane , Africa de Sud cu soțul ei Doug .

     

     

    © 2015 Resurse pentru misiune